Werkt flyeren nog?
Organiseer je een evenement of wil je een nieuw product of dienst onder de aandacht brengen dan is een goede marketingmix essentieel. Om beter te presteren dan je concurrent moet je jezelf kunnen onderscheiden. Een bekend onderdeel van de marketingmix is het verspreiden van flyers. Alleen is het verspreiden van flyers effectief en duurzaam?
Wat moet ik weten over flyeren?
Nadat is besloten dat flyeren onderdeel is van de marketingmix heb je te maken met een aantal opstartkosten. Je moet hierbij niet alleen denken aan het ontwerp en de drukkosten. Als is besloten in op welke plekken wordt geflyerd dan moet een vergunning worden aangevraagd. De aanvraag en de vergunning zelf kosten geld. Dan is het nog maar de vraag hoeveel mensen je flyer willen aannemen. Vergeet je overigens niet dat voor het flyeren ook een opruimingsplicht kan gelden.
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat het veegafval op straat de afgelopen 20 jaar met 26% is afgenomen. Van 327 miljoen kilo in 1933 naar 243 miljoen kilo geeft aan dat Nederland steeds milieubewuster wordt, maar nog steeds behoorlijk veel afval in de straten is te vinden¹. De grootste veroorzaker van zwerfafval is de mens. Dit gebeurt als passant, maar ook vak-of beroepsmatig. In het laatste geval is het te wijten aan ondernemers die flyers verspreiden die uiteindelijk op straat belanden.
Flyeren werkt toch gewoon?
Op de vraag of het effectief is valt ook te twisten. Wanneer je als passant ergens loopt dan voel je de flyer verspreider al naar je kijken. Doelgericht stapt hij naar je toe en wordt je op een vriendelijke maar dwingende manier opgezadeld met een flyer. Je kijkt 1 seconden naar de schreeuwende kreten en opvallende kleuren. Vervolgens zoek je de dichtstbijzijnde prullenbak en gooi je de flyer weg. Als bedrijf heb je dan een hoopkosten gemaakt voor een paar seconden bij je potentiële klant. In plaats van zijn aandacht te wekken is alleen maar ergernis ontstaan.
Omdat duurzaam ondernemen, en dus ook natuurlijk adverteren, een steeds belangrijkere pijler is kan je voor een iets hoger prijsje nu duurzaam flyeren. Je hebt dan chloorvrije gebleekte crèmekleurige natuurpapier of gerecycled papier. Helaas veranderen deze duurzame flyers niets aan de irritatie van de passant of verlengt het de tijd dat naar de flyer wordt gekeken.
Wat is het alternatief?
De mogelijkheden en de kosten van straatreclame kunnen door het natuurlijk adverteren sterk worden beperkt. Ook is het risico weg dat passanten je flyer niet willen aannemen. Door het milieuvriendelijk adverteren onderdeel te maken van je marketingmix kan je effectiever jouw doelgroep aanspreken. Reverse graffiti is een voorbeeld waarmee milieuvriendelijk en effectief kan worden geadverteerd. Uiteraard is het verstandig om dit doordacht aan te pakken.
¹bron: RWS Leefomgeving (ministerie Infrastructuur en Milieu)