Graffiti bestaat al duizenden jaren en is een vorm van communiceren. Dit wordt gedaan door afbeeldingen en of teksten op straat aan te brengen door middel van verf, sprayen, verfstift, inkt of krassen. Het is eeuwen geleden begonnen bij de holbewoners die in grotten leefden. Duizenden jaren later is het gegroeid waarbij graffiti wordt toegepast door (straat)artiesten om hun ideeën en gedachtes te uiten. Het wordt helaas ook vaak geassocieerd met vandalisme. Daarnaast is het niet altijd de meest milieuvriendelijke manier van adverteren.

 

Hoe kan graffitti milieuvriendelijk zijn?

Reverse graffiti is een stuk vriendelijker voor het milieu en misschien wel veel effectiever. Dit komt omdat het niet wegvalt in de traditionele manier van marketingmiddelen. Reverse graffiti is een manier van adverteren waarbij op een creatieve en opvallende manier zonder chemicaliën de aandacht wordt getrokken van voorbijgangers.

Door Paul Curtis, ook wel bekend als Moose, is reverse graffiti tot een kunstvorm ontstaan in Engeland. Paul kwam op de ingeving dat als je een graffiti wilt maken, in plaats van verf aan te brengen, je ook de muur ‘schoon’ kunt maken. En zo ruilde Moose zijn graffiti spuitbus om voor een hogedrukreiniger. En zo was reverse graffiti geboren. Paul noemt zijn manier van werken liever niet reverse graffiti, maar minder duister als: ‘clean tagging’ (schoon etiketteren) of ‘grime writing’ (vuil schrijven).

Het is een kunstvorm wat mensen aan het denken zet. Het maakt de mensen bewust van hoe vies de wereld om ons heen werkelijk is. Het eerste grootschalige reverse graffitikunstwerk werd gemaakt door Alexandre Orion in het jaar 2006 in São Paulo, Brazilië. Dit kunstwerk, in een tunnel van 300 meter, werd niet gewaardeerd door de lokale overheden.

 

Graffitti is toch strafbaar?

Ondanks dat er niks werd aangebracht en de agenten hem niet konden beboeten is hij alsnog gearresteerd. De gemeente heeft de tunnel hierna verder schoongemaakt. Hierdoor heeft dit kunstwerk, en vooral de techniek reverse graffiti, wereldwijd voor veel belangstelling en bewustwording gezorgd van hoe vies en vervuild onze steden zijn.

Net als traditionele graffiti is deze techniek ook commercieel gebruikt als een vorm van straatreclame. Reverse graffiti wordt door marketeers beschreven als een milieuvriendelijke vorm van reclame. Dit komt omdat het tijdelijk is en kan worden uitgevoerd met onschadelijke of biologische afbreekbare materialen. Bedrijven zoals Microsoft, Smirnoff en Channel 4 zijn de eerste die geadverteerd hebben op deze manier.

Hoe spreek je duurzaam je doelgroep aan?

Een duurzame relatie Adverteren, verspreiden, aankondigen, lanceren, aanspreken, uitdragen, publiceren en rondbazuinen allemaal verschillende woorden voor hetzelfde doel. Het idee achter al deze woorden is dat jouw doelgroep, jouw ideale klant, weet wat jij aanbiedt met natuurlijk als doel: het
Lees meer…

Hoe effectief is flyeren en wat doet dit met het milieu?

Werkt flyeren nog? Organiseer je een evenement of wil je een nieuw product of dienst onder de aandacht brengen dan is een goede marketingmix essentieel. Om beter te presteren dan je concurrent moet je jezelf kunnen onderscheiden. Een bekend onderdeel
Lees meer…